great ocean road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van roos, tobias,marleen, marius en karin polman - WaarBenJij.nu great ocean road - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van roos, tobias,marleen, marius en karin polman - WaarBenJij.nu

great ocean road

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg roos, tobias,marleen, marius en karin

20 December 2005 | Australië, Port Campbell

Hallo iedereen.
We hebben net in de krant gelezen dat het vandaag bij jullie 4 graden wordt. Hier was het gisteren een graad of twintig dus ook niet al te warm.we hebben inmiddels alweer een hele reis achter de rug. Het is vaak onmogelijk om te schrijven dus sorry daarvoor. we zitten nu op een camping aan de grote oceaan en de monding van een rivier. Gelukkig scheen de zon volop toen ik net opstond. het beloofd een superdag te worden. we gaan straks naar de "twaalf apostelen" kijken waarvan er inmiddels nog maar 8 overeind staan. de anderen zijn in de zee gezakt. ik heb het hier over op zichzelf staande rotsformaties die opzijzen vanuit de oceaan. We hebben gisteren en eergisteren een schitterende tocht gemaakt over de weg langs de zuidkust van Victoria. adembenemend mooi...Het water is echt blau en de rotsen zijn zandkleurig. de oceaan is meestal ruig en beukt met veel lawaai tegen de rotsen of cliffen aan. De weg kronkelt voortdurend om de bergrug heen en de uitzichten na elke bocht zijn sprookjesachtig. ook komen we door otway national park. Dit bestaat voor een deel ook uit regenwoud. De varens die hier groeien zijn wel 5 meter hoog en hebben een echte stam. Op de campings hebben we tegenwoordeig ook nieuwe huisdieren Het zijn possums en ze lijken op grote katten met een eekhoornhoofd. het zijn nachtdieren en ze komen dan tevoorschijn om op zoek te gaan naar voedsel. ze schijnen vooral gek te zijn op fruit en..boterhammen met pindakaas. We hebben nu inmiddels vele landschappen gezien. we zijn gestart in de bergen, zijn naar de vlakke gebieden biij de Murrayriver geweest. daar voeren de oude peddelsteamers. toen zijn we afgezakt naar de australische pyrineeen. mooi was het daar . vooral mount buffalo was grandioos. Daarna zijn we door de australische alpen gereden. Hooh, dat wil je niet weten. en dn ook nog met zo'n sleurhut achter je aan. we hadden soms echt een lage versnelling extra nodig om een beetje de berg op te komen. Het uitzicht maakt echter alles goed. Echt geweldig. de australi"ers zelf zijn er nog niet zo van onder de indruk. zij vinden het allemaal vrij laag...ahum.
We hebben inmiddels ook kennisgemaakt met onze familie in een van de voorsteden van melbourne. we waren uitgenodigd voor een barbeque en daar zou ook de hele familie inclusief kinderen zijn. We kwamen aan en konden ons direkt mengen tussen 100 mensen waarvan er ongeveer dertig familielede zijn. de kinderen zwommen in het zwembad bij het huis. dit alles is hier vrij normaal. Roos, tobias en marleen zijn de daaropvolgende dagen meegenomen door een gezin(mijn neef rob's) en zijn uitgeweest e.d Jacky, robs vrouw, heeft ons meegenomen naar de grote stad melbourne, we hebben daar gestaan op een wolkenkrabber en konden zien hoe verschrikkelijk groot die stad is. We zijn ook naar phillip island gegaan. voor onze begrippen een eind rijden voor een dagje uit maar voor jacky vlakbij. Daar zagen we eerst de ruigste plek van heteiland. we keken naar de rotsen in de verte en zagen de zeehonden op de rotsen zonnen. We zijn ook gaan bodysurfen op het mooiste strand vanhet eiland. ik vroeg nog aan jacky of er geen dieren zaten in de oceaan die gevaarlijk kunnen zijn maar zij vertelde dat er niks aan de hand was. achteraf hoorde ik dat het een van de gevaarlijkste plekken was. de witte haai komt op die plek het meest voor.(ze eten zeehonden weet je wel). Er was op dat strand ook een dood zeehondje aangespoeld. Het was wel sensationeel zwemmen. we hielden elkaar goed vast want je werd omvergeworpen door de golven. savonds zijn we naar de pinquins op het eiland gaan kijken. Ze komen om 9 uur savonds uit de zee gewaggeld op zoek naar hun krijsende jongen. Het is een heel cirkus. Bussen vol japanners willen dit ook meemaken per fotocamera. dit is echter verboden. ze moet nu slechts als toeschouwer genieten van dit fenomeen. daarvoor zijn keurige tribunes gebouwd. de meesten kunnen het niet ondergaan en staan op zogauw de eerste pinquins aanspoelen en de moed vatten om de oversteek over het strand en naar het struikgewas te maken. De japanners volgen de pinquins ditekt met verboden camera's en het is dat er hekken vootr het struikgewas staan anders hadden ze het liefst in de nesten gefotografeerd. Wij genoten vooral van de beestjes die zich voortdurend terug in de golven wierpen. ze wachten met het an land gaan tot ze met een flinke groep zijn want anders voelen ze zich bedreigd. Het was een schattig en aandoenlijk gezicht. de jongen kunnen zo hard schreeuwen en het is bijna ongelooflijk dat elke pinquinmoeder haar jong in een relatief groot duingebied weet terug te vinden uit wel driehonderd andere nesten. heel bijzonder Mijn tijd is om , volgende keer meer. Tot gauw allemaal en doe iedereen inclusief de dieren de groeten van ons allemaal. vooral pommetje en yvonne die ons mischien wel een beetje zullen missen. nogmaals bedankt voor alle goede zorgen en tot gauw...karin

• 20 December 2005 - 08:12

Marella:

Zo wat een heerlijk verhaal weer! Fijn dat Marius er ook weer is, die heeft jullie wel gemist hoor. Ik kijk echt uit naar alle foto's die jullie hebben gemaakt. Heerlijk al die rust en natuur.
    Wat hier betreft het is weer glibber tijd! Afgelopen zaterdag met heet water en bezems het erf ijvrij gemaakt, haha. Ik was zelf afgelopen week goed ziek... maar toen ik eindelijk zaterdag weer op stal kwam (ramona had yvon vrijdag los gezet en fay had woe en don gereden)was ze kreupel.. Inmiddels met koelcompressen/minstens 2 x per dag afspuiten/stappen aan de slag en het ziet er naar uit(ook volgens visie ramona)dat ze alleen is aangetikt(linksvoor pees). Dus ik heb goede hoop! Het is ook erg handig dat ik jullie auto heb om heen en weer te rijden. Ik probeerde contact op te nemen met jullie voor yvon door te vragen naar e-mail adres, maar ben daar nog niet erg in geslaagd. Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte van het welzijn van ons grote knuffelbeest.

Liefs Marella

• 20 December 2005 - 10:37

Marja:

Het is goed om te horen dat alles nog naar wens gaat. Voor ons is het nu ooknog maar een paar dagen en dan hebben we ook vrij en daar zijn we wel aan toe.
    We hopen op een witte kerst maar dat zal wel weer niet zo zijn.
    Morgen (wo) kerst musical en kerst diner.
    Alle kinderen genieten van het verhaal dat je schrijft en dat ik ze voor leest. Ze vonden het nu wel lang duren.
    Heel veel plezier nog. eniet er nog even van

• 22 December 2005 - 09:05

Henrike:

Hoi Karin, Je maakt wel veel mee he, leuk is dat. Leuk dat we op deze manier een beetje met je mee kunnen reizen. Hier staat een enorm kerstpakket op je te wachten.Het was gezellig gisteravond. Het kerstspel heb ik helaas moeten missen maar ik hoorde dat dat ook een succes was. Ik heb de eer gehad om af en toe in jouw groep te staan en het zijn schatjes in het oerwoud. Heel veel plezier nog en pas goed op jezelf. Groetjes Henrike

• 22 December 2005 - 09:14

Maud:

Wat een verhalen. Ben erg benieuwd naar alle verhalen en foto's als jullie terug zijn. Raar idee dat jullie nu Kertsmis in de zomer vieren. De kinderen hebben vanavond Kerstdinee op school en dan nog 1 dag en dan 2 weken vakantie. Heerlijk.
    Peter is druk,druk en nog eens druk. Hussein logeert een week bij hem en helpt.
    Wens jullie allemaal prettige kerstdagen en veel plezier. liefs Maud

• 22 December 2005 - 13:06

Erna:

Fijn om weer iets van jullie te horen. Alles goed gegaan met de reis van Marius? Of hebben ze hem in Hongkong gehouden!!! Hier gaat alles goed. Pommetje heeft het naar zijn zin. Zijn ogen gaan goed en hij gaat nog steeds naar buiten, kijken hoelang hij dit nog volhoudt. Genieten Roos, Tobias en Marleen ook nog of hebben ze genoeg van al het natuurschoon. Nee Tobias, ik bedoel "de natuur".
    Het gaat nu helaas al een beetje opschieten. Geniet nog even lekker met zijn 5en.
    Groetjes, ook van Jules, Raymond en Jeroen en natuurlijk Pom en Tses.

• 23 December 2005 - 18:53

Monique:

Tjonge wat een avonturen! Gaaf hoor. Hier is ondertussen de kerstvakantie begonnen. GENIETEN!En er hangt werk van me op een groepsexpositie. Echt leuk hoor zo'n opening. 't is toch niet alleen witte wijn en een hoop bla bla bla met gebakken lucht. Het lijkt me gezellig je straks weer te gaan zien, maar nu natuurlijk eerst nog even genieten van zomerse feestdagen! Veel plezier en de beste wensen voor 2006!! Dag, dag!
    Veel liefs, Monique